Wednesday, May 8, 2024

בבא מציעא דף ע׳ -- היתר עיסקא

 לשיטת הרב, יש מצווה יחודית לתת ליהודי -- הלוואה בחינם

כלומר קיימות שתי מקרים שונים, הלוואה שהיא פעולה של חסד (וחי אחיך עמך) ונתינת כסף שהיא פעולה של איבה (לנוכרי תשיך)

אפשר להפוך קצת את הרעיון משתי אנשים חיצוניים לאדם, לשתי כוונות בתוך האדם.  כאשר אני מלווה על ידי היתר עיסקא, אני חי עם אחי, יש לנו שותפות, והוא אחי, כאשר אני מלווה כסף על מנת לדחוק את השני, אני לא מתייחס אליו כאחי אלא כנוכרי.  יש איסור חמור להתייחס ליהודי כנוכרי.  (וקיימת איסור להתייחס לנוכרי כאחי -- גם למשל לא תחונם...)

אז כיצד אני אמור להרגיש שאני מלווה בריבית על ידי היתר עיסקא, כאח ומאחד, אני פועל כדי לאחד את העם.  אבל בוודאי יש חשש שאותה פעולה יצור פירוד בעם (קפיטלסט הרוצה בטובתו).  ואולי לכן הגמרא אומרת:

-- והא קא חזינן דלא מוזפי ברבית וקא מתמוטטין 

-- אמר רבי אלעזר 

-- הללו מתמוטטין ועולין והללו מתמוטטין ואינן עולין 

לשיטתי, אין דרך להפעיל היתר עיסקא כפרט, הפרט המלווה אינו מאחד.  אבל כאשר החברה מייצרת תנאים להלווה, למשל דרך בנק, יש אפשרות להלוות על ידי היתר עיסקא הבונה את החברה הכללית ומאחדת בין פרטי היחיד

No comments:

Post a Comment